jump to navigation

Tiden flyver 23.12.2014

add a comment

Hvis man scroller ned på min blog, skal man ikke særlig langt før man finder et billede af sidste års juletræ. Og nu er det allerede jul igen!

Tiden går hurtigt. Jeg har de sidste par måneder haft rigtig mange markeder (specielt julemarkeder) og har nærmest brugt al min fritid på at kreere bokskort osv. til at sælge på min stand. December har været rigtig travl med familiebesøg (hyggeligt!), koncert med mit gospelkor og juleforberedelser.

bokskort

marked

Efter mit sidste marked havde jeg tid til nogle bestillinger og fik også lavet et par af mine egne projekter. Lavede blandt andet nogle af de her julekugler med nogle vinylrester fra et andet projekt:

julepynt

Fik også lavet nogle vanillekranse. De er godt nok noget grimme, da vi ikke har en maskine til at køre dem igennem, men de smager godt.

verdens grimmeste vanillekranse

I år har vi et juletræ i fuld størrelse! Det er godt nok stadig af plastik, men jeg synes det ligner et rigtigt træ så meget, at det kun er granduften jeg savner. Vi købte det i Ikea, så det er måske ikke så mærkeligt at det ligner et rigtigt skandinavisk grantræ. Vi mangler stadig en flot stjerne  til toppen af træet, og har lige pt. en jeg selv lavede for flere år siden af noget ståltråd og glimmer, da jeg ikke kunne finde en, som jeg kunne lide i butikkerne. Vi har stadig ikke fundet en stjerne vi synes godt om, så vi bruger denne her lidt endnu.

juletræ14

I går færdiggjorde jeg en bestilling jeg havde fået af Ayr kommune. De ville gerne have nogle snefnug på vinduerne af en af de tomme butikker. For omkring en måned siden lavede jeg et snelandskab på en af de andre tomme butikker. Billeder af alle mine vinduestegninger kan findes på min officielle facebook-side.

snefnug på vinduer
Nu vil jeg se om jeg ikke kan finde lidt tid til at lave nogle finskbrød og/eller specier, og planlægge dagen i morgen. Martin skal arbejde til frokosttid, men jeg har ferie, og der er ting der skal ordnes før det bliver rigtig juleaften. Håber I alle får en rigtig glædelig jul og en god start på det nye år!

Sommerferie i oktober 10.11.2014

Tags: , , , , , , , , ,
add a comment

For en uge siden kom vi hjem fra en rigtig dejlig ferie i Fuerteventura (en af de kanariske øer). Det var vores første rigtige ferie, der ikke involverede familiebesøg (selvom det altid er hyggeligt!), og det var totalt sommer, selvom det var sidst i oktober! Her er lige nogle billeder fra vores tur:

vores lejlighed var den nederste til venstre på billedet

Vi boede i en ferielejlighed i et hotelkompleks, hvor vi var på alt-inklusive. Med ubegrænset is! Så vi spiste masser af is. Jeg spiste nok i gennemsnit tre om dagen. Skønt.

tabita og martin foran poolområdet

poolområdet

Der var et stort pool-område med palmetræer rundt om. Hver morgen begyndte folk at reservere liggestole nærmest før morgenmadsbuffetten åbnede kl. 8, og hele området var næsten fyldt hele ugen, bortset fra den ene dag hvor det var lidt overskyet.

buyayo

Vi ankom om søndagen, og mandag morgen var der en vandretur op på den lokale uddøde vulkan Buyayo, der var arrangeret af hotellets underholdningsperson. Det var en ca. 8km lang tur op på vulkanen og rundt om krateret, og det var meget meget varmt. Heldigvis blæste det en del oppe på vulkanen, så vi ikke smeltede alt for meget.

corralejo

Oppe fra toppen var der en fantastisk udsigt over byen Corralejo, hvor vi boede (hvis man klikker på billedet, kan man se en pil der peger på vores hotel), og over nordsiden af øen. Vi kunne se Lanzarote og øen Lobos, og i det fjerne kunne man se et grønligt skær over horisonten. Det var sand, som var blæst hele vejen fra Saraha ca. 100km østpå, som var på vej til Fuerteventura med vinden.

firben på besøg

Uden for vores lejlighed var der en lampe på væggen, som ikke virkede. Bag ved den boede der to små firben, som kom ud når det blev mørkt, men hurtigt løb tilbage til deres gemmested, når man kom for tæt på, så man ikke kunne få et billede af dem. Men tirsdag aften da vi kom tilbage fra aftensmadsbuffetten, havde vi fået besøg af et firben i stuen. Vi ved ikke hvordan det kom ind, men jeg fik da lige snuppet et par billeder, før vi åbnede terrassedøren og fik firbenet ud af lejligheden.

fugl spiser edderkop

Udenfor i hotelkomplekset var der masser af duer. De var meget lig dem vi har heroppe i Nordeuropa, og ikke videre spændende. Dog var der også én rigtig flot eksotisk fugl, som kom forbi hver morgen og spiste insekter i græsset. Den ville jeg selvfølgelig rigtig gerne have et godt billede af, så da den sad næsten lige uden for vores terrasse en morgen, skyndte jeg mig at finde kameraet frem. Jeg nåede lige ud af lejligheden, på samme tidspunkt som fuglen stak sit lange næb ind mellem stenene i den lille væg rundt om græsplænen og fandt en meget stor edderkop! Jeg var glad for at jeg havde mit zoom-objektiv, så jeg ikke var så tæt på, som det ser ud på billederne, for det var godt nok en stor og ulækker edderkop.

tabita på stranden

Flere af dagene tog vi på stranden, enten formiddag eller eftermiddag. Jeg fik købt mig en hat, så jeg ikke fik solen i øjnene, når jeg ville læse min bog. Vi havde selvfølgelig begge solbriller, men syntes ikke det var nok skygge for mine øjne. Vi fik også spist nogle Maxibon is (de var ikke inkluderet i hotellets pakke, men de kunne købes på stranden og i byen).

havn

martin og vindmølle

På rigtig mange af de postkort man kunne købe, var der et billede af en gammel vindmølle, men vi kunne ikke finde ud af, hvor vindmøllen var. Den var ikke på nogle af vores kort over øen, og da vi googlede navnet på bagsiden af et postkort, fandt vi ud af at det bare betød “vindmølle”, så det hjalp ikke så meget. Vi så nogle lignende vindmøller rundt omkring, men de virkede enten meget små eller så langt væk fra alting, at det ikke kunne være vindmøllen på postkortene. På en af vores ture ind i byen, så vi et maleri af vindmøllen på en garagedør, og besluttede os for at det nok var det tætteste vi kom på at se den, så vi legede turister foran garagen.

lille abe

Før vi tog afsted, havde vi set at der var en zoologisk have på øen, så vi besluttede os for, at der skulle vi hen! Der gik en gratis bus fra Corralejo i nord til Zoo i syd, så den tog vi.

tabita fodrer giraffer

martin fodrer giraffer

Man kunne købe poser med foder til nogle af dyrene, så vi brugte godt en halv time på at fodre girafferne.

giraf

lemur

Man kunne også betale ekstra for at komme ind og fodre lemurerne helt tæt på. Det havde vi set hjemmefra, at man kunne, så det skulle også lige prøves. Man fik en pind med noget frugt, og så kunne lemurerne ellers bare hoppe op på ens skuldre og spise frugterne som de havde lyst. Det var en fed oplevelse!

tabita fodrer lemur

lemuren garfield

lemurer

Martin og lemur

En af hunlemurerne var helt vild med Martin, og ville slet ikke hoppe af ham igen, da vi skulle gå, men med hjælp fra dyrepasseren fik han den til at hoppe over på en gren, så vi kunne komme videre.

timon

flamingo

krokodiller

zoo havde over 400 dromedarer

elefant

giraffer

corralejo

Torsdag var vi nede i byen, fordi der var et kunst og krea-marked i et af de større shoppingcentre. Vi fandt ud af, at man kunne gå op i et klokketårn, der var midt i centret. Der var rigtig god udsigt!

tabita og martin

udsigt

På busturen fra lufthavnen til hotellet den første dag, havde vi set en hel masse byggepladser. Det virkede meget normalt, indtil man lagde mærke til at det faktisk ikke var aktive byggepladser, men ufærdige hoteller som var blevet efterladt midt i byggeriet. Der var helt utroligt mange af dem, nogle kun med fundamentet der stak ud af jorden, nogle med et par etager og stillads der aldrig var blevet pillet ned, og nogle der nærmest var færdige, men så ud som om de aldrig var blevet taget i brug. Det virkede rimelig surrealistisk, men var åbenbart en kombination af finanskrisen og dårlig planlægning, som havde ramt rigtig mange byggerier.

ufærdigt hotel

Et af de efterladte hotelbyggerier, så ud som om det havde været rimelig meget færdigbygget, men så var blevet efterladt og var ved at falde sammen, havde en rigtig dejlig strand på bagsiden, som var offentligt tilgængelig, så på vores sidste feriedag, brugte vi en halv dag der.

tabita på stranden

på stranden

martin på stranden

flot strand

Der var et lille stykke af stranden, som havde et naturligt rev af en art, som gjorde at vandet inden for revet var dejlig varmt og ikke særlig dybt. Skøn dag på stranden.

regn

Søndag morgen skulle vi med bussen tilbage til lufthavnen ved 8-tiden om morgenen. Mens vi ventede, begyndte det pludselig at regne helt vildt meget. Der kom flere cm på få minutter og de var den slags regn, hvor man kun skulle være udenfor i tre sekunder for at blive totalt gennemblødt. Da bussen endelig kom (noget forsinket i den pludselig regnstorm), nåede både vi, vores kufferter og chafføren at blive godt våde inden vi kom  ind i bussen.

På vej rundt i Corralejo for at hente flere passagerer der skulle fra deres hoteller til lufthavnen, oplevede vi også hagl på størrelse med marmorkugler og de fleste veje var nærmest oversvømmede med regnvand fuld af sand. Både nedbør og storm stoppede, da vi kom ud af byen og resten af turen hjem var rimelig standard. Vi fik dog noget af et chok, da vi steg ud af flyet i Prestwick – jeg havde helt glemt hvor koldt det er i Skotland i starten af november! Men vi havde en rigtig god ferie, og det bliver nok ikke sidste gang vi tager ned til sol og varme, når det er så koldt herhjemme. Det er skønt med sommerferie, når det ikke har været sommer i flere måneder!

Have 29.09.2014

Tags: , ,
add a comment

Vi har fået koloni-/urte-/køkkenhave! Vi bor jo i lejlighed og har ingen have (bortset fra noget delt græs ude bagved, som samtlige huse og bygninger rundt om kan kigge lige ned på), så sidste år skrev jeg os på ventelisten hos en lokal haveforening og først i september fik jeg en email fra foreningen, der spurgte om vi stadig var interesserede. Det var vi! Så den følgende weekend var vi inviteret over for at se på haven, som åbenbart betød “Her er jeres grund, så skal vi lige finde nøglen til lågen, og så er den jeres!”, så nu er vi havelejere.

Det er faktisk kun en halv grund, men den er 58km2, så det er jo nærmest større end vores lejlighed. Der var ikke blevet gjort noget ved den i over et år, da den tidligere lejer havde været syg, og havde håbet på at komme tilbage til haven, men han blev nødt til at opgive det, så den var helt fuld af ukrudt (og nogle meget store rarbarber). Der havde også været et helt krat af solbærbuske, men dem havde formanden og næstformanden ryddet ud i, da det var blevet helt overgroet. Der er stadig en enkelt solbærbusk og tre stikkelsbærbuske i haven og nogle jordbærplanter, der var hoppet over fra naboens grund. Hele grunden skulle graves før starten af oktober, da vi der får et læs gødning, som gerne skulle blandes i jorden. Og det er vi faktisk klar til!

Martin har arbejdet på det en del mere end jeg har, da jeg var på weekend i Danmark til jubilæum på efterskolen (en rigtig hyggelig weekend, hvor jeg både fik set gamle venner på efterskolen og i kirken dagen efter!), men jeg har også hjulpet til. Her er lige et par før og efter billeder. Man på før-billedet er en fra haveforeningen. På efter-billedet havde vi ikke lige flyttet vores spand/poser og presseningen skulle også lige flyttes, men det skulle være til at se forskellen:

efter

Vi glæder os rigtig meget til at plante en masse ting, og jeg glæder mig specielt til det hele er klar til at blive plukket og spist! Men det er der jo noget tid til endnu…

5 år 03.09.2014

Posted by TabiWH in generelt, tanker.
Tags: ,
add a comment

Det er i dag præcis 5 år siden, at jeg som 21-årig flyttede til Skotland. (Det er også i dag præcis 2 år siden Daniel som 21-årig flyttede til Canada. Jeg kan ikke være den eneste der synes, det er lidt sjovt.)

Det var bare lige det jeg ville sige :)

Det sidste halve år 06.08.2014

Posted by TabiWH in arbejde, generelt, mennesker, tanker.
Tags: , , , , , , , , ,
add a comment

Jeg er  klar over, at jeg ikke har opdateret bloggen i et halvt år. Vi har haft meget travlt, selvom det meste af travlheden bare har været hverdag. Jeg har til gengæld fået taget mig noget tid til at være mere kreativ med papir udover at lave æsker, og det havde jeg haft planer om længe.

Jeg håber på at jeg kan få opdateret noget oftere, men indtil da bliver det til en liste-agtigt opdatering med nogle billeder fra de ikke så hverdagsagtige ting, vi fik gjort:

Marts

Vi tog en tur til den nærliggende vindmøllepark, Whitelee Windfarm, og gik en lang tur i det dejlige vejr.

Whitelee Windfarm

April

Der skete ikke noget videre spændende, men der var godt nok travlt på arbejdet, da min kollega blev sygemeldt i to uger lige før vi holdt åbent hus, og jeg skulle stå for en børnefødselsdag alene, som jeg egentlig bare skulle have hjulpet med, for at se hvordan de fungerer. Det gik fint, men der var en del stress på i et par uger.

Maj

I maj tog vi en tur til Danmark. Daniel var også hjemme fra Canada, og havde taget sin søde kæreste med hjem, så hele familien var samlet for første gang i næsten to år. Det var skønt at at vi alle sammen kunne være sammen! Jeg fik også besøgt mine veninder fra efterskolen, og Louise var også et smut i København, så vi kunne se hende også.

Så var der den store begivenhed… Eurovision! Hele ugen op til det store europæiske Melodi Grand Prix var vi til diverse events rundt omkring i byen: Brødrene Olsen live på Frederiksberg, Basim på Strøget og klokkespillet på Frederiksberg Rådhus som spillede gamle danske Melodi Grand Prix sange. Så blev det lørdag, og vi var til Eurovision live på Refshaleøen. Det var en ret vild oplevelse, og der var helt fantastisk stemning i hallen. Turen hjem var mindre fantastisk, med med meget langsom gåtur i regnen til havnebussen og en våd tur tilbage til Valby, hvor vi endelig kom hjem ved 3-tiden. Men alligevel en rigtig god oplevelse!

louise og tabi

martin og tabi til eurovisionhele famiien!

tabi til eurovision

Da vi kom hjem til Skotland, havde jeg booket en stand ved Centrestages sommermarked, hvor jeg fik solgt nogle af mine æsker. Det var ikke mange, men jeg håber på at være med til flere markeder senere på året.

Juni

Martin skulle med sit arbejde til det store Royal Highland Show Dyrskue i Edinburgh, hvor de havde en stand, og jeg fik lov til at komme med,  hvis jeg tog nogle billeder til deres facebookside. Det var helt vildt så stort det var. Telte og boder overalt og masser af steder hvor man kunne få gratis smagsprøver. Faktisk fik jeg så mange gratis smagsprøver, at jeg slet ikke behøvede at købe frokost. Tror også jeg fik spist nærmest et halvt kilo gratis skotske jordbær fra alle de forskellige steder der havde dem. Vi købte dog is, da det var rigtig varmt. (og jeg fik derefter smagsprøver på is tre forskellige steder, men det var nu mere en skefuld hvert sted).

Martin havde travlt på sin stand det meste af dagen, så jeg gik rundt og så det meste for mig selv. Bag ved mejetærskerområdet var der en konkurrence, hvor folk skulle se hvem der kunne klatre hurtigst op af en meget høj pæl, hvilket jeg syntes var meget sjovt (og mindede mig om Mulan, hvis der er nogen der har set den lige så mange gange som mig). Jeg fik også en VIP-tour ind og se verdens største haggis, da jeg mødte en dreng fra Centrestage, som hjalp sin far på hans stand. Måtte også lige købe et stykke af den med til Martin, så han kunne smage den.

royal highland show

Juli

Efter mange travle uger på arbejdet for os begge, og endnu et marked, denne gang i Ayr Rådhus på årsdagen for min dimission samme sted, fik vi endelig to ugers sommerferie! Vi tog til Danmark og havde planlagt alskens ting og sager. Desværre fik vi en opringning om at Martins bedstefar var sovet ind, mens vi var Danmark. Han havde fået konstateret kræft et par måneder før, og det var gået meget hurtigt ned ad bakke. Han kom på hospice før vi tog afsted, men det gik egentlig så godt at de havde planer om at skulle hjem med sygeplejesker derhjemme, så det var noget uventet at han så pludselig bare ikke vågnede.

Vi besluttede os for at tage hjem til begravelsen, men nåede stadig en uges ferie i Danmark med min familie og det havde vi brug for. Vi besøgte bedstemor og tog på en guidet tour rundt omkring i området, hvor min mors familie boede, da hun voksede op og derefter besøgte vi familien i Ringkøbing, hvor vi både kom på speedbådstur (som vi blev lovet til vores bryllup), så sandskulpturer i Søndervig og fik leget med kaniner. Dernæst smuttede Martin og jeg til Esbjerg for at besøge Louise i nogle timer. Mine forældre hentede os, og vi hentede derefter Mattias ved toget, hvorefter vi kørte til Løjt Feriecenter i Sønderjylland hvor vi skulle i sommerhus.

speedbåd

Der var helt fantastisk udsigt fra huset, og vi fik også klemt ret meget ind på bare to dage, hvoraf det meste var på min fødselsdag om lørdagen. Vi tog en indkøbstur til Aabenraa og senere på eftermiddagen hoppede vi alle ind i bilen og kørte til Tyskland, fordi Martin aldrig havde været der. Vi oplevede både en grænsebutik, Aldi i sit hjemland og en hyggelig middag på en lille restaurant ved navn Frau Martha i Glücksburg.

Mor og Tabita foran udsigten fra sommerhuset.

tyske grænse

Frokostmiddag i Tyskland

Fødselsdagsmiddag i Tyskland

strand ved løjt

Søndag blev det til en tur til stranden ved feriecentret, kebab og Lego Movie før vi kørte tilbage til København, hvor vi ankom engang efter midnat, så vi kunne flyve tilbage til Skotland om mandagen. Det var en meget langsom tur hjem med forsinkelser i begge ender, men vi nåede til sidst hjem. Om tirsdagen var vi til begravelsen. Det var en trist dag, men det var godt at vi fik taget afsked.

Om onsdagen var det vores bryllupsdag. Vi skulle egentlig have været inde og se Den Lille Havfrue i Operaen i København med mine forældre (sikke en dejlig gave, det ville have været!), men det kunne vi jo af gode grunde ikke, så vi tog en tur op til Windy Hill hvor Martin friede tre år tidligere. Det var en rigtig varm sommerdag, men heldigvis var der en kølig brise på toppen af bakken.

Martin og Tabita på Windy Hill

Tog et billede af min forlovelsesring på Windy Hill, så man kan se hvad der står indeni.

Da vi kom ned fra bakken, var det så varmt at vi helt opgav at gå en tur rundt om Lochwinnoch (en sø i nærheden), så vi besluttede os for at købe is og nyde dem på en bænk ved søen. Det blev kun til en lillebitte Minimælk is hver, da resten var udsolgt i det varme vejr, men det gik også lige. Mandagen efter var det tilbage til arbejdet for os begge.

August

Det har ikke været så mange dage i denne måned endnu, så der er ikke sket så meget udover arbejde. Vi var dog på en hyggelig tur søndag eftermiddag til et kreamarked i et stort havecenter, der også havde en kreaafdeling. Vi købte ikke noget på markedet, men jeg fik mig da lidt papir osv. i butikken. Nu på søndag eftermiddag har vi billetter til Starlight Express på Centrestage med de lidt yngre skuespillere, og lørdagen efter er det Martins fødselsdag, hvor vi har billetter til mindst fire shows på den årlige comedyfestival. Det glæder vi os rigtige meget til, da vi tror vi har formået at finde udelukkende gode shows i år!

Allerede februar?! 14.02.2014

Posted by TabiWH in arbejde, generelt, mennesker, yay.
Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
add a comment

Synes de sidste par måneder er gået meget hurtigt. De har været fyldt med arbejde, projekter, aktiviteter og masser af travlhed. Det føles efterhånden som meget længe siden, at det var jul og nytår, men fik aldrig tid til at opdatere bloggen i december, så det må lige komme med denne gang.

julesmåkager

I 2012 fyldte jeg et stort glas med danske julesmåkager og gav det til Martins bedsteforældre. Efter det var tømt, ville hans bedstemor give det tilbage igen, men jeg sagde at hun kunne beholde det til næste december, og så skulle jeg nok fylde det op igen. Det der med juletravlhed virkede ikke som noget, der var langt langt væk efter nytår, men i 2013 var det jo igen megatravlt i december, så tænkte faktisk liiige om det nu havde været en god idé. Fik dog taget mig tid til at lave en portion (lettere grimme, men meget lækre) finskbrød og en portion vanillekranse, der ikke var helt så vanillekransede som de kunne have været, da vi ikke har en dims til at køre dem  igennem. Men de blev vel modtaget, så mon ikke det bliver til en tradition.

kindle covers

Det var ikke det eneste jeg fik lavet i december, da begge Martins bedsteforældre nu har fået Kindles (en digital læser til e-bøger), og de gerne sender dem med os hjem, for at få fyldt nye bøger på dem. Jeg syntes de skulle have noget at putte dem i, så de ikke blev ridsede, så fandt et par opskrifter på covers online og fik lavet ét til hver af dem. Dem blev de meget glade for, men det havde ikke lige forstået at det var mig der havde lavet dem, hvilket jeg tager som en kompliment.

Jeg havde på arbejdet travlt med at lave dansk julepynt, og vi havde en åbent hus dag lørdag før 1. advent, så der var nok at se til. Martin var traditionen tro med i Centrestages juleproduktion. Denne gang valgte de Miraklet på Manhattan, som er en af mine yndlingsjulefilm, dog er deres version en musical. Der var masser af gang i den, og jeg nåede da også at se den tre gange inkl. generalprøven, hvor jeg tog billeder. Martin spillede ejeren af det stormagasin, der hyrer den rigtige julemand som deres butiksjulemand, og var rigtig god til det.

miraklet på manhattan

Vi fik også klemt tid ind til at få pyntet lidt op til jul, og købte os et lillebitte plastikjuletræ, da vi jo ikke var hjemme til jul, men gerne ville have noget alligevel. Det fik lov til at stå på vores lille sofabord, som i anledningen fik en rød dug på. Det var nu alligevel hyggeligt at have julepynt herhjemme, selvom vi ikke var ret meget hjemme.

vores lille juletræ

Lillejuleaftensmorgen, dagen efter Martins sidste show, var vi med et meget tidligt morgenfly til København, hvor vi holdt jul med min familie. Rigtig hyggeligt og dejligt at se dem alle igen! Hjemme i Valby var juletræet noget helt andet, og duftede rigtigt af gran og det hele. Der var også uendelige mængder af småkager og juleguf, og vi nød det rigtig meget. Juleaften bød på and, flæskesteg og julemedister – rigtig dansk julemad. Dejligt.

martin og juletræ

eventyr på ringkøbing fjord

I juledagene tog vi til Jylland med mine forældre og Mattias og besøgte først familien i Ringkøbing. På en gåtur ned til fjorden kastede fætrene og Mattias rundt med en gammel fodbold, som endte med at lande i fjorden. Da ingen havde gummistøvler på, flød den længere og længere ud, og én foreslog at de roede ud efter den. Så min onkel skyndte sig hjem efter årerne til robåden, som de har arvet efter min bedstefar, og så var der ellers eventyr til drengene (både unge og voksne) og lille Helena, da de sejlede ud efter bolden, som blev reddet! Sjov eftermiddag med familien. Vi var også en dag i hos familien i Herning, og det var med alle mostrer, onkler og de fleste fætre og kusiner og bedstemor, som havde bagt lækre julesmåkager. Der blev rigtig julehygget igennem og spillet spil osv.

Dagen efter tog Martin og jeg toget til Esbjerg, så vi også lige kunne komme et smut forbi Louise. Også en hyggelig dag.

Da vi kom tilbage til København, var der ikke tid til megen afslapning, da vi også lige skulle nå i Tivoli til julemarkedet (de havde åbent helt til nytår), jeg skulle lige se en god veninde fra gymnasiet jeg ikke havde set i meget lang tid, og så var det pludselig nytårsaften.

tivoli

Nytårsaften var en hyggelig og stille aften hjemme i Valby med familien. Vi fik dejlig mad, så Dronningens  nytårstale, 90-års fødselsdagen og beundrede alt fyrværkeriet ved midnat. I Skotland er der nærmest ikke noget fyrværkeri overhovedet på nytårsaften (bortset fra organiserede store fyrværkerishows i storbyer som Edinburgh).

nytårsaften

nytår 13/14 i valby

Før vi tog tilbage til Skotland den 3. januar, havde vi lige tid til en ordentlig omgang bolsjekogning. Mattias ville nemlig gerne lave bolsjer, så det blev både til en portion med jordbær og en med skovbær.

mattias og tabita laver bolsjer

Der blev også tid til en tur til Den Blå Planet for mig og Martin. Det var en rigtig god oplevelse, men efter frokosttid blev det godt nok noget tralvt, da det var en kold og våd dag. Rigtig flotte fisk og akvarier.

dragefisk

Da vi kom hjem til Kilmarnock, havde vi lige weekenden til at komme os over vores meget travle ferie, og så var det ellers tilbage på arbejde for os begge to. Jeg havde udover mit arbejde også et projekt at lave for nabokommunen, der havde bestilt en papbygning i samme stil, som dem jeg lavede til Tiny Town projektet i august 2012.

paphus

Jeg har også haft gang i et længevarende projekt, som egentlig startede fordi jeg gerne ville lave origami-æsker med en gruppe på mit arbejde. Men efter jeg fik lært hvordan de blev lavet, blev det til en hel hobby (i min sidste opdate havde jeg lige lært at lave de sekskantede æsker, men jeg fandt hurtigt ud af hvordan man også lavede ottekantede, tak til Laura for hjælpen!). Jeg har lavet rigtig rigtig mange papiræsker, og har brugt bunkevis af papir. Fik købt 5kg mønstret papir i Danmark, da Søstrene Grene og Tiger har et rigtig godt udvalg og formåede også at få det hele slæbt med hjem uden at få overvægt i baggagen. I starten af næste måned har jeg fået en stand på et lille kreamarked de holder på Martins gamle skole, hvor hans faster arbejder, så jeg kan afprøve om de mon kan sælges i stedet for at ligge og fylde herhjemme.

æsker

“Jeg tager lige et billede til min blog” 22.11.2013

Posted by TabiWH in arbejde, generelt, mennesker, tanker.
Tags: , , , , , , , , , , , , , , , ,
add a comment

Det sker tit at jeg liiiige skal tage et billede af noget til bloggen, men ofte glemmer jeg det så og det bliver irrelevant næste gang jeg opdaterer bloggen. Nu har den så ligget stille i over to måneder, selvom jeg stadig har taget billeder til den og endda også oplevet ting der egentlig er værd at skrive om. Jeg har haft startet en opdate et par gange, men jeg bliver hurtigt distraheret af noget andet jeg skal, eller skal liiige have et glas juice og så glemmer jeg alt om at computeren står og venter på mig.

Så nu vil jeg lige dele alle de billeder, jeg har taget til bloggen de sidste måneder i vilkårlig rækkefølge:

Blev for nylig interesseret i origami-æsker. Har indtil videre ikke mestret kunsten i at lave de ottekantede æsker, som jeg så gerne ville kunne lave, men har til gengæld fundet ud af hvordan man laver sekskantede æsker, så har prøvet dem i lidt forskellige farver og størrelser:

æsker

Helt tilbage i januar var jeg statist på en BBC tv-serie “The Escape Artist”. Jeg ved ikke om jeg overhovedet fik det skrevet her på min blog, men i hvert fald var det for en drama/thriller/krimi-serie til BBC, hvor David Tennant (tidligere Doctor Who) spillede hovedrollen. Jeg tilbragte det meste af dagen frysende i et rum med en hel bunke andre frysende statister, hvor jeg læste en medbragt bog. Vi fik også morgenmad, frokost og kaffe/te/kage og brugte måske en times tid ialt spredt over hele dagen på faktisk at være statister. Det var den allersidste scene miniserien på tre afsnit de filmede den dag, hvor hovedpersonen er i retten. Jeg blev udnævnt til journalist og skulle så ellers bare side og tegne giraffer lade som om jeg tog noter. Serien blev vidst over den sidste måneds tid, og jeg kunne ses i baggrunden måske fire gange. Det var ikke videre spændende i sig selv (selvom serien var spændende!), men syntes nu alligevel det var værd at dele.

I sidste weekend havde Centrestage deres årlige julemarked (det var kun anden gang i år, men de arbejder på at lave det til en tradition). I år tænkte jeg, at jeg ville være et forsøg værd at få et bord og se om nogen ville bestille en tegning af den slags jeg lavede til mit universitetsprojekt sidste år. Jeg fik ingen bestillinger (fik dog nogle nye likes på facebook og en masse komplimenter), men det var en hyggelig eftermiddag.

Helt tilbage i forsommeren købte vi en ugle, der skulle samles udfra en masse små stykker træ. Den havde ligget i stuen siden, og det var først for nylig, vi tog os noget tid til at se om vi ikke kunne lave den. Det tog over en time og var en smule frustrerende, men det lykkedes os at samle en ugle.

Når folk spørger mig, hvad jeg savner fra Danmark, er flødeboller ofte på listen. For et par måneder siden lavede jeg en tegning til min veninde Nina (fra efterskolen, hun er nu i Irland på udveksling) og hun blev så glad, at hun spurgte om der ikke var noget jeg kunne tænke mig fra Danmark. Det eneste jeg kunne komme på var flødeboller, da jeg helt formåede ikke at spise nogen da vi var i Danmark sidst, men sagde at de nok ikke kunne sendes med posten, da de ville blive helt mast. Cirka en uge efter lå der en pakke fra Nina med de skønneste luksusflødeboller fra Spangsberg Chokolade. Billedet her er fra den pakke, der var mindst mast. De to andre var en lille smule splattede, men kunne sagtens spises med en ske! De var bare så lækre. Der var en pakke med almindelige (når jeg siger almindelige var de helt fantastiske), en med hvid chokolade og blåbærfyld (mmmm!) og en med mørk chokolade og hindbærfyld (bedste flødeboller jeg nogensinde har smagt!). De kan klart anbefales til jer der er i Danmark!

Et par uger senere var vi så inde i en ny 99p-butik i Ayr. (99p er lige under et pund, så bare en form for tier-butik). De havde “Danish Mallows”! Tænkt engang, danske flødeboller importeret fra Give. Vi fik købt et par pakker med hjem, men efter luksusflødebollerne må jeg sige, at de var en smule skuffende. Tsk tsk. Men det var alligevel sjovt at finde danske flødeboller herovre.

Senere har jeg så fundet ud af, at der findes noget der hedder “Tunnock’s Teacakes” som rent faktisk er en slags småkagebund med mælkechokolade over flødebollefyld. Det er ikke helt det samme, når det er mælkechokolade og småkage i bunden, men det er nok det tætteste på flødeboller man kan få her (udover de danske flødeboller, som først lige er kommet). Tænk at ingen har fortalt mig det i de første fire år jeg har boet her.

2013-09-29-0326

Martin har igen i år groet grøntsager i drivhuset i sine forældres have. Der var masser af tomater af forskellige slags (røde, gule, store, små, runde, aflange osv.) og ligesom sidste år også agurker. Dog var det en helt anden slags i år kaldet citronargurker. De smager helt lige som almindelige grønne agurker, men er små og gulgrønne… og runde! De ligner lidt en krydsning mellem citroner og kiwi (de har små “hår” som kan gnubbes af). Meget surrealistisk at spise noget der har den helt forkerte facon, størrelse og farve og så alligevel smager helt som agurk.

Til min fødselsdag (eller var det da jeg blev færdig på uni?) i sommers fik jeg en masse ting til at lave bolsjer med. Fik lavet de her lækre skovbærbolsjer, som jeg tog et billede af og aldrig fik uploadet til bloggen, så her er det:

Siden sidst er jeg startet på mit nye arbejde. Jeg har nu været der i snart to måneder og nyder det for det meste. Jeg kunne sikkert skrive et længere indlæg bare om det, men jeg synes jeg har forklaret hvad jeg laver til så mange mennesker, at I må nøjes med den korte version: Vi har kreative workshops og jeg står for dem for voksne og teenagere. Det er lidt svært at få dem igang, da folk længe har set det som et sted, der mest har ting for børn, men forhåbentlig når det rundt til flere mennesker på et tidspunkt. Lige pt. har jeg kun to-tre stykker til mine workshops (af dem der kommer folk til), men det er nu meget hyggeligt. Vi laver blandt andet kort og dansk julepynt. Næste weekend har vi en åbent hus dag, så folk kan komme og se hvad vi laver. Forhåbentlig er der nogle af de folk der kommer til det, der også gerne ville komme til mine workshops.

I denne weekend skal vi til julemarked i et stort messecenter i Glasgow, som jeg vandt billetter til. Det er ikke så tit jeg vinder noget online længere udover bøger, men jeg var heldig denne gang. Det bliver hyggeligt, jeg elsker julemarkeder og har været i julestemning i flere uger, da vi starter med julesangene allerede i oktober i mit gospelkor. Vi skal forresten synge til juletræstændingen i Kilmarnock på søndag eftermiddag. Det bliver vist en rigtig julet weekend.

Vinduer 19.09.2013

Posted by TabiWH in arbejde, generelt, mennesker, tanker, yay.
add a comment

Siden sidste update har jeg haft travlt igen, selvom jeg egentlig troede, at jeg skulle have nogle uger fri til at slappe af og lavet lidt småprojekter. Først var det Martins fødselsdag, hvor det desværre ikke blev til en stor kage. Vi var stadig mætte efter den sidste kage, så vi lavede en lille sandkage med hindbær i stedet. Martin skulle arbejde på sin fødselsdag, så dagen efter tog vi på tur til Loch Lomond, hvor de har et stort akvarium med en glastunnel under deres tropiske akvarium med havskildpadder, hammerhajer og andre interessante undervandsdyr.

sea life loch lomond

Weekenden efter var det tid til vores årlige tur til Fringe Festival i Edinburgh. Det blev til en éndagstur med fire shows (to gode, ét utroligt dårligt og ét helt fantastisk) og pizza til frokost. Derefter havde jeg et større projekt jeg skulle igang med. Jeg blev nemlig spurgt om jeg ikke havde lyst til at dekorere nogle vinduer i en tom butik i Ayr. Hvert år har de en åbent hus weekend i området, og sidste år var jeg del af projektet Tiny Town, der gik ud på at bygge gågaden ud af paphuse. I år ville kommunen gerne have nogle gamle tegninger af kunstneren Robert Bryden kopieret op på vinduerne i en tom butik i gågaden. Først blev vinduerne malet med fortyndet maling og derefter fik jeg en bunke kopier af de gamle tegninger, og så var det ellers igang med at “tegne” på vinduerne ved at skrabe malingen af, der hvor jeg ikke ville have den, så det blev til kopier af de gamle tegninger. Det var udfordrende, men interessant og et rigtig godt projekt at arbejde på. Fik endda besøg af både journalist og fotograf fra den lokale avis, da slagterbutikken på den anden side af vejen ringede til dem og sagde at der var noget interessant igang overfor deres butik. Lidt flere billeder (og en mere detaljeret beskrivelse på engelsk) kan findes her.

vindue1

vindue 2

vindue 3

Det tog mig godt halvanden uge (med nogle fridage ind i mellem) at færdiggøre alle vinduerne i butikken, så den var klar til at folk kunne gå forbi til åbent hus weekenden og kigge på tegningerne. Om søndagen blev jeg hyret af kommunen til at stå i en af amtsrådets bygninger, mest for at holde øje med projektoren de havde sat op til at vise gamle billeder, men også for at sige velkommen til gæster. Snakkede med en masse spændende mennesker, blandt andet en skotsk mand som har boet i Toronto de sidste 50 år, men var på ferie hos sine fætre og kusiner i Ayr. Han genkendte mig fra lokalavisen, selvom det tog ham lidt tid at finde ud af hvor det dog var, han havde set mig. I min frokostpause var jeg inde på et lille galleri overfor amtsbygningen, hvor lokale kunstnere udstiller. Der var nogle rigtig flotte billeder imellem. Her i forgårs mødte jeg så en af kunstnerne til en Artist Network event, som er et initiativ East Ayshire kommune og South Ayrshire kommune har sammen, hvor kreative mennesker kan mødes og netværke. Tre-fire gange om året har de events, hvor der kommer en taler og snakker om noget kreativt. Denne gang blev det holdt på en lokal skole, og jeg fik snakket rigtig meget med et par lokale kunstnere (yay!).

Udover det har jeg fundet arbejde! Jeg er ansat fra 1. oktober hos Howard Centre i Kilmarnock, som er del af Church of Scotland (den skotske kirke) og arrangerer en masse kreative workshops og andre kreative ting. Jeg var derovre i dag og snakke med mine snart-kolleger. Er rigtig spændt og glæder mig til at starte! Indtil da håber jeg på endelig at få gang i nogle af mine egne kreative projekter, men vi må se hvad det bliver til. Det er i hvert fald ikke vejr til at være udenfor, eftersom vi nu har totalt skotsk efterår med regn, blæst og grå himmel hele tiden. Forhåbentlig bliver det ikke ved med at regne hele resten af året.

25 07.08.2013

Posted by TabiWH in generelt, mennesker, tanker, yay.
add a comment

På min fødselsdag den 19. juli i år blev jeg 25. Det er første gang jeg har været nervøs for at blive ældre – nu er jeg pludselig midt i 20erne, ikke først i 20erne, men der er nu ikke rigtig nogen forskel på at være 24 og 25. Jeg havde en stille dag herhjemme, da Martin var på arbejde det meste af dagen. Jeg fik lavet en lækker lagkage helt fra bunden, da vi ikke havde nogle lagkagebunde (de findes bare ikke herovre) og jeg gerne ville have noget mere spændende end britisk fødselsdagskage (en slags sandkage med et meget tyndt lag smørcreme og fondant ovenpå).

lagkage indeniFandt nogle opskrifter rundt omkring på nettet. Bundende fik jeg fra Biancas Kageverden, mousserne og smørcremen fik jeg fra forummet på Bryllupsklar, hvor jeg lurede lidt på bryllupskager før sidste sommer. Jeg endte også med at lave kagen med hindbærmousse og toblerone mousse ligesom vores bryllupskage, og overtrak den med marcipan.

Jeg synes selv den blev rigtig god for et første forsøg og Martin og svigerfamilien var også glade for den. Det er klart noget der skal prøves igen, måske med nogle andre mousser (selvom de var gode, specielt den med toblerone!) og nogle lidt tyndere bunde end dem jeg fik lavet. (ignorer venligst det meget rodede køkkenbord).

Et par dage efter min fødselsdag, tog vi på (endnu en) sommerferie, denne gang i Valby. Martin og jeg var der begge i en uge, hvorefter jeg blev en uge længere, da Martin skulle hjem og tilbage på arbejde. Det var rigtigt sommervejr med masser af varme – nogle gange lidt for varmt – og vi fik rigtig udnyttet poolen i baghaven hos mine forældre. Vi var også en tur i Zoo, tog endelig Martin med på kanalrundfart efter 7 år med regelmæssige besøg til København, fik cyklet næsten hver dag og også grillet et par gange. Jeg fik set en masse veninder, som jeg ikke havde set i lang tid.

Derudover var det også vores papirsbryllupsdag den 23. juli. Det var en rigtig varm og solrig dag, og vi tog ind til Café Væksthuset i Landbohøjskolens Have, hvor vi sidste sommer holdt bryllupsfest. Denne gang spiste vi frokost på caféen og gik en tur i den dejlige blomsterhave.

frokost på væksthuset

Nu er vi begge tilbage i Skotland. Martin er på arbejde, mens jeg søger efter noget arbejde og planlægger kreative projekter. Det bliver nok til en lagkage til Martins fødselsdag om to uger og jeg har også fået ting til at lave bolsjer i fødselsdagsgave, så det skal jeg også have prøvet.

Sommer 16.07.2013

Posted by TabiWH in arbejde, generelt, mennesker, tanker, uni, yay.
Tags: , , , , , , , , , , , , ,
add a comment

Siden sidst er der sket det følgende (ikke nødvendigvis i den rækkefølge):

• Det er blevet sommer, ikke sommer, sommer og lige nu ikke sommer igen
  • Tur til Canada for at besøge Daniel med Martin og mine forældre
  • Besøg af mine forældre og bedstemor her i Skotland
  • Er blevet færdig på uni!
  • Har planlagt en tur til Danmark
  • Mit projekt “My Muse” er lige pt. på en lille udstilling i Glasgow i et mindre galleri

Har fået en ny computer i (tidlig) fødselsdagsgave, og den har et tastatur jeg har haft meget svært ved at vænne mig til. Normalt tager det mig højest en uge at kunne skrive helt flydende på et nyt tastatur, men denne gang er det altså bare ikke helt som det plejer. Tasterne vil ikke helt som jeg vil. Så en smule af den grund, men også fordi der hele tiden sker noget, har min blog stået noget stille den sidste halvanden måneds tid.

Jeg er lige nu ikke lige i det rigtige humør til at skrive et meget langt indlæg om alle de ting vi så i Canada og hvad der ellers sker, men det kommer nok på et tidspunkt (evt. først om et par uger eller tre), men vil da lige lave en hurtig FAQ (ofte stillede spørgsmål) hvis nogen gerne ville vide noget om nogle af de andre ting:

Havde I en god tur til Canada? – Ja, det var en rigtig god tur! Det var dog godt nok noget varmt!

Hvornår kommer du/I til Danmark? – I næste uge!

Er det ikke lige omkring jeres bryllupsdag? – Jo, lige præcis! Faktisk ankommer vi dagen før vores papirbryllupsdag.

Hvad er det for noget med en udstilling? – Jeg søgte om at få mit muse-projekt med i en “Best of Degree Show” udstilling, og de sagde ja, så nu hænger mine tegninger af Matt i Six Foot Gallery i Glasgow indtil den 9. august.

Hvad skal du så nu, når du er blevet færdig på universitetet? – Jeg ved det ikke endnu. Jeg tænker og kigger og læser og undersøger. Jeg skal nok vende tilbage, når jeg ved noget mere specifikt. Lige nu trænger jeg bare til at få samlet mine tanker om fremtiden og set hvad der er derude, før jeg begynder på noget nyt.

Havde du sådan en sjov flad hat (mortar board) på til din dimmission? – Nej, det bruger de ikke rigtig i Skotland. Hvert universitet har deres egen “uniform”, og sidst jeg kiggede var der ikke nogle skotske universiteter der havde en hat indbygget, men det har de de fleste steder i England og USA. Traditionelt i Skotland er hatten kun for lærere, men de bruger dem heller ikke mere. Man kan dog stadig få en, hvis man køber den, når man lejer/køber sin kappe. Dog må man  ikke bruge den til selve dimmissionsceremonien. Herunder er der et billede af hvad jeg havde på til min dimmission: