jump to navigation

Tiny Town 23.10.2012

Posted by TabiWH in arbejde, mennesker, uni.
Tags: , , , , , , ,
trackback

Jeg har lige for tiden helt utrolig travlt med uni, da jeg skriver speciale (eller lige pt. er det bare masser af bøger og noter) og samtidig har gang i to kreative projekter. Men mere om det i et senere indlæg, da jeg ikke rigtig har noget at vise frem endnu, og så havde jeg jo sagt at jeg ville skrive om mit “Tiny Town” projekt.

Helt tilbage i starten af sommeren havde de på Ayr kommune gang i et projekt der hed “Ayr Renaissance”, hvor de ville forsøge at få byen til at se pænere ud og få gang i hovedgaden igen efter finanskrisen tog hårdt på de lokale butikker. En gang om året holder Ayr, og en del andre skotske byer, åbent hus, hvor diverse steder holder åbent, hvor man normalt måske ikke kan komme ind. Det minder ret meget om Københavns kulturnat, bortset fra at det er om dagen og strækker sig over en weekend. Til disse åbent hus dage havde de så gang i et projekt, der skulle sørge for at få en masse workshops op at køre, hvor hovedfokus var gamle bygninger. Én af mine student guide kolleger arbejdede på netop dette projekt, og havde fundet på at det kunne være sjovt hvis man kunne bygge disse gamle bygninger i hovedgaden af papkasser. Hun tænkte at det nok ville tage et par måneder, og fik en af mine klassekammerater fra uni på sagen. (jeg havde slet ikke hørt om det, da hun tænkte at jeg havde for travlt med bryllupsplanlægning. Og det havde jeg.)

Anyway, vi spoler tiden halvanden måned frem, brylluppet er veloverstået og jeg har endelig resten af august måned fri til at læse op på specialeskrivning. Eller hvad? Det blev der ikke meget af, da min kollega pludselig kontaktede mig totalt panikslagen, da hendes anden kunstner ikke havde lavet noget hele sommeren og kort sagt havde ignoreret alle hendes forsøg på at kontakte hende, så nu stod hun med to uger tilbage før deadline og manglede en person der kunne bygge en række gamle huse.

Så slog jeg til. Det blev til to uger uden megen søvn, og både stuen og køkkenet var fulde af alle mulige slags papkasser. Det blev også til et par ture til Ayr, da jobbet også bestod i at tage ud på en skole og få nogle børn til at bygge nogle af de mindre vanskelige bygninger i hovedgaden – efter at jeg havde lavet skabeloner til både bygninger og tage osv.

Til sidst havde jeg bygget både rådhus, gamle banker og et tårn, og det hele stod rundt omkring i lejligheden. Efter jeg med hjælp fra Martin fik det bragt til Ayr, blev det hele flyttet ned til havnen, hvor folk kunne komme og bygge deres eget lille hus. Jeg arbejdede på universitet i weekenden, da de også havde åbent hus, men jeg fik et lift ned til byen af en kollega, så jeg lige kunne få set mine bygninger sammen med de små ekstra huse inden jeg skulle med bussen hjem. Det var godt nok nogle travle og trættende uger, men nu har jeg prøvet at få løn for at bygge huse af pap, så det var en interessant oplevelse. Det tog mig også et par uger bagefter, før jeg kunne kigge på bygninger uden at overveje, hvordan man mon kunne lave dem af pap.

Her er lige nogle billeder:

Ayr Rådhus på “udstillingen”

Ayr Rådhus som det ser ud i virkeligheden

Ayr Rådhus før det blev malet.

“Den lyserøde bygning”

Wallace Tower

Nogle gamle bank-bygninger

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Skriv et svar

