jump to navigation

Allerede februar?! 14.02.2014

Posted by TabiWH in arbejde, generelt, mennesker, yay.
Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
trackback

Synes de sidste par måneder er gået meget hurtigt. De har været fyldt med arbejde, projekter, aktiviteter og masser af travlhed. Det føles efterhånden som meget længe siden, at det var jul og nytår, men fik aldrig tid til at opdatere bloggen i december, så det må lige komme med denne gang.

julesmåkager

I 2012 fyldte jeg et stort glas med danske julesmåkager og gav det til Martins bedsteforældre. Efter det var tømt, ville hans bedstemor give det tilbage igen, men jeg sagde at hun kunne beholde det til næste december, og så skulle jeg nok fylde det op igen. Det der med juletravlhed virkede ikke som noget, der var langt langt væk efter nytår, men i 2013 var det jo igen megatravlt i december, så tænkte faktisk liiige om det nu havde været en god idé. Fik dog taget mig tid til at lave en portion (lettere grimme, men meget lækre) finskbrød og en portion vanillekranse, der ikke var helt så vanillekransede som de kunne have været, da vi ikke har en dims til at køre dem  igennem. Men de blev vel modtaget, så mon ikke det bliver til en tradition.

kindle covers

Det var ikke det eneste jeg fik lavet i december, da begge Martins bedsteforældre nu har fået Kindles (en digital læser til e-bøger), og de gerne sender dem med os hjem, for at få fyldt nye bøger på dem. Jeg syntes de skulle have noget at putte dem i, så de ikke blev ridsede, så fandt et par opskrifter på covers online og fik lavet ét til hver af dem. Dem blev de meget glade for, men det havde ikke lige forstået at det var mig der havde lavet dem, hvilket jeg tager som en kompliment.

Jeg havde på arbejdet travlt med at lave dansk julepynt, og vi havde en åbent hus dag lørdag før 1. advent, så der var nok at se til. Martin var traditionen tro med i Centrestages juleproduktion. Denne gang valgte de Miraklet på Manhattan, som er en af mine yndlingsjulefilm, dog er deres version en musical. Der var masser af gang i den, og jeg nåede da også at se den tre gange inkl. generalprøven, hvor jeg tog billeder. Martin spillede ejeren af det stormagasin, der hyrer den rigtige julemand som deres butiksjulemand, og var rigtig god til det.

miraklet på manhattan

miraklet på manhattan

Vi fik også klemt tid ind til at få pyntet lidt op til jul, og købte os et lillebitte plastikjuletræ, da vi jo ikke var hjemme til jul, men gerne ville have noget alligevel. Det fik lov til at stå på vores lille sofabord, som i anledningen fik en rød dug på. Det var nu alligevel hyggeligt at have julepynt herhjemme, selvom vi ikke var ret meget hjemme.

vores lille juletræ

Lillejuleaftensmorgen, dagen efter Martins sidste show, var vi med et meget tidligt morgenfly til København, hvor vi holdt jul med min familie. Rigtig hyggeligt og dejligt at se dem alle igen! Hjemme i Valby var juletræet noget helt andet, og duftede rigtigt af gran og det hele. Der var også uendelige mængder af småkager og juleguf, og vi nød det rigtig meget. Juleaften bød på and, flæskesteg og julemedister – rigtig dansk julemad. Dejligt.

martin og juletræ

eventyr på ringkøbing fjord

I juledagene tog vi til Jylland med mine forældre og Mattias og besøgte først familien i Ringkøbing. På en gåtur ned til fjorden kastede fætrene og Mattias rundt med en gammel fodbold, som endte med at lande i fjorden. Da ingen havde gummistøvler på, flød den længere og længere ud, og én foreslog at de roede ud efter den. Så min onkel skyndte sig hjem efter årerne til robåden, som de har arvet efter min bedstefar, og så var der ellers eventyr til drengene (både unge og voksne) og lille Helena, da de sejlede ud efter bolden, som blev reddet! Sjov eftermiddag med familien. Vi var også en dag i hos familien i Herning, og det var med alle mostrer, onkler og de fleste fætre og kusiner og bedstemor, som havde bagt lækre julesmåkager. Der blev rigtig julehygget igennem og spillet spil osv.

Dagen efter tog Martin og jeg toget til Esbjerg, så vi også lige kunne komme et smut forbi Louise. Også en hyggelig dag.

Da vi kom tilbage til København, var der ikke tid til megen afslapning, da vi også lige skulle nå i Tivoli til julemarkedet (de havde åbent helt til nytår), jeg skulle lige se en god veninde fra gymnasiet jeg ikke havde set i meget lang tid, og så var det pludselig nytårsaften.

tivoli

Nytårsaften var en hyggelig og stille aften hjemme i Valby med familien. Vi fik dejlig mad, så Dronningens  nytårstale, 90-års fødselsdagen og beundrede alt fyrværkeriet ved midnat. I Skotland er der nærmest ikke noget fyrværkeri overhovedet på nytårsaften (bortset fra organiserede store fyrværkerishows i storbyer som Edinburgh).

nytårsaften

nytår 13/14 i valby

Før vi tog tilbage til Skotland den 3. januar, havde vi lige tid til en ordentlig omgang bolsjekogning. Mattias ville nemlig gerne lave bolsjer, så det blev både til en portion med jordbær og en med skovbær.

mattias og tabita laver bolsjer

Der blev også tid til en tur til Den Blå Planet for mig og Martin. Det var en rigtig god oplevelse, men efter frokosttid blev det godt nok noget tralvt, da det var en kold og våd dag. Rigtig flotte fisk og akvarier.

dragefisk

Da vi kom hjem til Kilmarnock, havde vi lige weekenden til at komme os over vores meget travle ferie, og så var det ellers tilbage på arbejde for os begge to. Jeg havde udover mit arbejde også et projekt at lave for nabokommunen, der havde bestilt en papbygning i samme stil, som dem jeg lavede til Tiny Town projektet i august 2012.

paphus

Jeg har også haft gang i et længevarende projekt, som egentlig startede fordi jeg gerne ville lave origami-æsker med en gruppe på mit arbejde. Men efter jeg fik lært hvordan de blev lavet, blev det til en hel hobby (i min sidste opdate havde jeg lige lært at lave de sekskantede æsker, men jeg fandt hurtigt ud af hvordan man også lavede ottekantede, tak til Laura for hjælpen!). Jeg har lavet rigtig rigtig mange papiræsker, og har brugt bunkevis af papir. Fik købt 5kg mønstret papir i Danmark, da Søstrene Grene og Tiger har et rigtig godt udvalg og formåede også at få det hele slæbt med hjem uden at få overvægt i baggagen. I starten af næste måned har jeg fået en stand på et lille kreamarked de holder på Martins gamle skole, hvor hans faster arbejder, så jeg kan afprøve om de mon kan sælges i stedet for at ligge og fylde herhjemme.

æsker

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Skriv et svar

